sunnuntai 30. syyskuuta 2018

Kielletty ajosuunta

Jos meillä reissussa joskus keskenämme Pekkarisen kanssa tunteet kuumenevat, niin 99% varmuudella kyse on jostain kolmen ärrän listalla: reitti, ruoka tai tietenkin romut. Lundiin saapuessamme ajauduimme vähän lievää kiivaampaan sanaharkkaan reitistä.

Olin varannut meille kahdeksi yöksi huoneen yhdestä keskustan hotellista, koska tarkoitus oli käyttää yksi päivä junamatkaan Kööpenhaminaan ja rautatieasema oli kätevästi kävelymatkan päässä. Tavalliseen tapaan näppäilin osoitteen navigaattorin ja siitähän se sitten alkoi. Kaupunki osoittautui ulkomaalaisen autoilijan painajaiseksi, lähestyipä sitä sitten navigaattorin tai kartan avulla.

Jokainen lähestymissuunta hotellillemme päätyi umpikujaan ja ajokieltoon, sillä isompia ja pienempiä tietöitä tuntui olevan käynnissä kaikilla keskustan kaduilla. En usko, että kaupungin alueelta löytyy yhtään tietyömaata, jossa sääntöjen mukaan joko ei olisi saanut ajaa autolla ollenkaan tai sitten siellä sai ajaa vain julkinen liikenne, jota me emme olisi kokeilleet. Kiitos ruotsalaisen pitkämielisyyden ja kohteliaisuuden, kummastuneita katseita kyllä riitti, mutta torvet eivät soineet kertaakaan. Muuten Lundista jäivät mieleen erityisesti lukuvuottaan aloittelevat opiskelijaryhmät, katedraalin krypta ja kasvitieteellisen puutarhan puisto auringonlaskun aikaan, sillä siellä opetin Pekkarisen bongaamaan rakastamiani ginkgo-puita.

Toivelistallani ollut junamatka Kööpenhaminaan onnistui oikein mainiosti, Kööpenhaminan katuja tuli perjantaipäivän aikana tallailtua parisenkymmentä kilometriä. Lauantaiaamuna matkaa jatkettiin jo pikkuhiljaa kohti pohjoista, Kalmarin kautta Öölannin saarelle. Viimeisen Ruotsin-yön majapaikkamme osoittautui taas aidoksi helmeksi. Strandnära Eco B&B ylitti kaikki odotukseni kauneudellaan. Öölanti kärsi poikkeuksellisesta kuivuudesta kesän jäljiltä ja maisema oli tavallistakin karumpi, vaikka mikään vehreä keidashan tuo Stora Alvaret ei taida koskaan olla.

Yöllä jostain nousi yllättäen kova myrsky, joka katkaisi sähköt moneksi tunniksi. Olimme molemmat valvoneet omilla tahoillamme miettien, pääsisimmekö saarelta aamulla pois ollenkaan myräkän takia, jos kuuden kilometrin pituinen silta mantereelle olisi sään takia suljettu. Luomuaamiaisaikaan kuitenkin paistoi jo  aurinko ja navigaattoriin näppäiltiin laivaterminaalin osoite Tukholmassa.

Jos toiveita saan taas esittää, haluaisin kovasti palata tuonne Öölannin eteläisen kärjen luonnonsuojelualueelle joskus oikein karulla talvikelillä.

IMG_8245 IMG_8243 IMG_8240 IMG_8250 IMG_8252 IMG_8254 IMG_8264 IMG_8272 IMG_8282 IMG_8287 IMG_8308 IMG_8311 IMG_8323 IMG_8328 IMG_8333 IMG_8336 IMG_8339 IMG_8342 IMG_8350 IMG_8354 IMG_8357 IMG_8360 IMG_8361

2 kommenttia:

  1. Kiitos näistä matkapostauksista! Olen saanut jo aiemmin monta hyvää matkavinkkiä ja nyt on alkanut kiinnostaa Öölanti. Koska en ole siellä aiemmin käynyt, mihin ensikertalaisen kannattaisi suunnata?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aika vaikee kysymys. Ihan hirveen iso saarihan se ei ole 137 km pitkä ja 16 km leveimmältä kohdaltaan, joten jos raaskii pari päivää siellä viettää, ehtii aika hyvin nähdä sieltä täältä. Pohjoisessa on raukkeja ja hienommat hiekkarannat, Borgholmin ja Sollidenin linnat. Sillasta etelään, keskellä saarta taas tuo karunkaunis Stora Alvaret ja etelässä omanlaisiaan vähän karumpia rantoja. Esimerkiksi tuo aivan eteläkärjen lintualue oli hyvinkin karua, eikä siellä kyllä lintujen vuoksi ihan vesirajaan asti voinut mennäkään. Meillä on vuosia siitä kun käytiin pohjoispuolella, joten nyt tämä etelän alue paremmin mielessä ja tykkäsin kyllä todella. Ja Pekkarisen huom!! silta on ilmainen :-) Sillan mantereen päässä on Kalmarin kaupunki, joka sekin on kiva nähtävyys linnoineen.

      Poista

Kiitos kommentistasi, kuuntelen mielelläni, mitä mielessäsi liikkuu;-)