sunnuntai 10. elokuuta 2014

Espanjan keitto

Minulle ei tuota sen suurempia vaikeuksia myöntää sitä, että olen ihan älyttömän laiska ihan älyttömän monessakin asiassa. Eri toten ruuanlaitto on asia, joka savolaisittain sanottuna kehtuuttaa päivittäin. 

Pidän kuitenkin todella paljon gazpachosta. Espanjassa sitä voi ostaa valmiina kaupasta purkeissa ja se kyllä kelpaisi minulle vallan mainiosti. Suomessa sitä on tarjolla vain tosi harvoissa kaupoissa. Senpä takia on kesäaikaan välillä ryhdistäydyttyvä, kun kotimaiset vihannekset ovat parhaimmillaan ja tehtävä tätä ihan itse. 

Meillä gazpachoa häviää hetkessä monen litran satsi, sillä kaikki ovat tähän yhtä heikkoina kuin minä. Kaksinkertainen annos on siis minimi, joka meillä tästä kannattaa turata. Jääkaappikylmänä keitto on parhaimmillaan.

GAZPACHO

5 tomaattia
1 kurkku
1 sipuli
1 vihreä paprika
persiljaa pieni nippu
1 valkosipulinkynsi
2 dl tomaattimehua
1 tl paprikajauhetta
2 rkl etikkaa
3 rkl oliiviöljyä
mustapippuria
suolaa
tabascoa

Ohjeessa kehotetaan kuorimaan kurkku. En ole kyllä ikinä kuorinut, sillä kuoressa nimenomaan on kurkun kaikki terveellisimmät aineet: kivennäis- ja hivenaineet, vitamiinit ja kuitu. Pikkuveli joskus arveli kyllä, että olen niin laiska, että mahdanko edes poistaa kurkun käärestään...Paprikakin voi ihan yhtä hyvin olla punainen. 

Sitten vaan kaikki aineet pilkoittuina tehosekoittimeen, soseutettu keitto kannuun ja jääkaappiin jäähtymään.


IMG_4481

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi, kuuntelen mielelläni, mitä mielessäsi liikkuu;-)