Olin
varannut meille kahdeksi yöksi huoneen yhdestä keskustan hotellista, koska tarkoitus
oli käyttää yksi päivä junamatkaan Kööpenhaminaan ja rautatieasema oli
kätevästi kävelymatkan päässä. Tavalliseen tapaan näppäilin osoitteen
navigaattorin ja siitähän se sitten alkoi. Kaupunki osoittautui ulkomaalaisen
autoilijan painajaiseksi, lähestyipä sitä sitten navigaattorin tai kartan
avulla.
Jokainen
lähestymissuunta hotellillemme päätyi umpikujaan ja ajokieltoon, sillä isompia
ja pienempiä tietöitä tuntui olevan käynnissä kaikilla keskustan kaduilla. En
usko, että kaupungin alueelta löytyy yhtään tietyömaata, jossa sääntöjen mukaan joko ei
olisi saanut ajaa autolla ollenkaan tai sitten siellä sai ajaa vain julkinen
liikenne, jota me emme olisi kokeilleet. Kiitos ruotsalaisen pitkämielisyyden
ja kohteliaisuuden, kummastuneita katseita kyllä riitti, mutta torvet eivät
soineet kertaakaan. Muuten Lundista jäivät mieleen erityisesti lukuvuottaan
aloittelevat opiskelijaryhmät, katedraalin krypta ja kasvitieteellisen puutarhan
puisto auringonlaskun aikaan, sillä siellä opetin Pekkarisen bongaamaan
rakastamiani ginkgo-puita.
Toivelistallani
ollut junamatka Kööpenhaminaan onnistui oikein mainiosti, Kööpenhaminan katuja
tuli perjantaipäivän aikana tallailtua parisenkymmentä kilometriä. Lauantaiaamuna
matkaa jatkettiin jo pikkuhiljaa kohti pohjoista, Kalmarin kautta Öölannin saarelle.
Viimeisen Ruotsin-yön majapaikkamme osoittautui taas aidoksi helmeksi.
Strandnära Eco B&B ylitti kaikki odotukseni kauneudellaan. Öölanti
kärsi poikkeuksellisesta kuivuudesta kesän jäljiltä ja maisema oli
tavallistakin karumpi, vaikka mikään vehreä keidashan tuo Stora Alvaret ei
taida koskaan olla.
Yöllä
jostain nousi yllättäen kova myrsky, joka katkaisi sähköt moneksi tunniksi.
Olimme molemmat valvoneet omilla tahoillamme miettien, pääsisimmekö saarelta
aamulla pois ollenkaan myräkän takia, jos kuuden kilometrin pituinen silta
mantereelle olisi sään takia suljettu. Luomuaamiaisaikaan kuitenkin paistoi jo aurinko ja navigaattoriin näppäiltiin laivaterminaalin osoite Tukholmassa.
Jos
toiveita saan taas esittää, haluaisin kovasti palata tuonne Öölannin eteläisen kärjen luonnonsuojelualueelle joskus oikein karulla talvikelillä.
Kiitos näistä matkapostauksista! Olen saanut jo aiemmin monta hyvää matkavinkkiä ja nyt on alkanut kiinnostaa Öölanti. Koska en ole siellä aiemmin käynyt, mihin ensikertalaisen kannattaisi suunnata?
VastaaPoistaAika vaikee kysymys. Ihan hirveen iso saarihan se ei ole 137 km pitkä ja 16 km leveimmältä kohdaltaan, joten jos raaskii pari päivää siellä viettää, ehtii aika hyvin nähdä sieltä täältä. Pohjoisessa on raukkeja ja hienommat hiekkarannat, Borgholmin ja Sollidenin linnat. Sillasta etelään, keskellä saarta taas tuo karunkaunis Stora Alvaret ja etelässä omanlaisiaan vähän karumpia rantoja. Esimerkiksi tuo aivan eteläkärjen lintualue oli hyvinkin karua, eikä siellä kyllä lintujen vuoksi ihan vesirajaan asti voinut mennäkään. Meillä on vuosia siitä kun käytiin pohjoispuolella, joten nyt tämä etelän alue paremmin mielessä ja tykkäsin kyllä todella. Ja Pekkarisen huom!! silta on ilmainen :-) Sillan mantereen päässä on Kalmarin kaupunki, joka sekin on kiva nähtävyys linnoineen.
Poista